Laatste update: 10/03/2026

Twee subsidiestrome...

Meldingen
Alles wissen

Twee subsidiestromen voor je B&B: Mijn VerbouwPremie én de logiessubsidie van Toerisme Vlaanderen

1 Berichten
1 Gebruikers
0 Reactions
7 Bekeken
Scrabble
(@scrabble)
New Member
Deelgenomen: 3 maanden geleden
Topic starter   [#9]

Intro

Als uitbater van een erkend logies heb je toegang tot twee volledig aparte subsidiestromen voor energiewerken en renovatie — en de meeste hosts kennen er maar één. Ik zet ze naast elkaar, want de combinatie kan aanzienlijk zijn.

Stroom 1: Mijn VerbouwPremie (VEKA / Wonen Vlaanderen)

Dit is de bekende woningpremie — maar de regels veranderden op 1 maart 2026 fors.

Ben jij zelf de bewoner van je B&B (hoofdverblijf + logiesgedeelte in één pand): Je bent eigenaar-bewoner en kunt de Mijn VerbouwPremie aanvragen. Wat je krijgt hangt af van je inkomenscategorie:

Installatie Cat. 3 & 4 (laag inkomen) Cat. 1 & 2 (hoog inkomen)
Geothermische warmtepomp max. €4.000 max. €4.000
Lucht-water warmtepomp ongewijzigd max. €1.500 ⬇️
Hybride warmtepomp ongewijzigd max. €800 ⬇️
Warmtepompboiler ongewijzigd max. €450 ⬇️
Dakisolatie, ramen, vloer... ✅ volledig pakket niet meer beschikbaar

→ Categorie 1 & 2: enkel nog warmtepomp/warmtepompboiler, en zelfs die verdwijnt eind 2027.
→ Categorie 3 & 4: niets gewijzigd, volledig pakket nog beschikbaar.

Is je B&B een apart pand dat je niet zelf bewoont: Mijn VerbouwPremie als verhuurder werkt alleen bij langetermijnhuur als hoofdverblijf. Toeristische verhuur valt hier buiten.

Startpunt: premiezoeker.vlaanderen.be — toont gewest + provincie + gemeente gecombineerd.

Stroom 2: Logiessubsidie Toerisme Vlaanderen ← dit kennen veel hosts niet

Specifiek voor erkende toeristische logies (hotel, B&B, vakantiewoning, hostel, camping...) — dus los van de woningpremies.

• Maximale subsidie: tot €100.000 per erkend logies, 40% van de subsidiabele investering
  • Wat valt eronder: investeringen die je logies energiezuiniger en brandveiliger maken (exacte lijst per jaarlijkse oproep)
  • Oproep 2026: nog niet gelanceerd — maar alle erkende logies worden persoonlijk verwittigd. Hou toerismevlaanderen.be/nl/subsidies/logies in de gaten.
  • Eerdere oproepen: in december 2025 ontvingen 219 logies samen €3 miljoen via de oproep 2025.

Aanvragen via: logiessubsidies.toerismevlaanderen.be — met eID, itsme of via je ondernemingsnummer.
Vragen: Kris Neven · logiessubsidie@toerismevlaanderen.be · +32 2 504 03 28

Combineren?

Ja, beide stromen zijn cumuleerbaar — maar check of de Toerisme Vlaanderen-subsidie bij toekenning de Mijn VerbouwPremie uitsluit voor dezelfde werken (niet-cumulatieregels verschillen per oproep). Vraag dit expliciet bij de aanvraag.

Bij twijfel over jouw specifieke situatie: bel de Energielijn op 1700 voor Mijn VerbouwPremie, en Kris Neven voor de logiessubsidie.

Vraag voor jullie

Heb jij al de logiessubsidie van Toerisme Vlaanderen aangevraagd — en wat waren je ervaringen? En combineer jij meerdere subsidiestromen, of is dat te complex gebleken?

Bronnen: Logiessubsidie Toerisme Vlaanderen · Mijn VerbouwPremie 2026 (Solvari) · VEKA energiesparen.be

Citeren
Deel: