Laatste update: 10/03/2026

Twee subsidiestrome...

Notifications
Retirer tout

Twee subsidiestromen voor je B&B: Mijn VerbouwPremie én de logiessubsidie van Toerisme Vlaanderen

1 Posts
1 Utilisateurs
0 Reactions
126 Vu
Scrabble
(@scrabble)
Reputable Member
Début du sujet   [#9]

Intro

Als uitbater van een erkend logies heb je toegang tot twee volledig aparte subsidiestromen voor energiewerken en renovatie — en de meeste hosts kennen er maar één. Ik zet ze naast elkaar, want de combinatie kan aanzienlijk zijn.

Stroom 1: Mijn VerbouwPremie (VEKA / Wonen Vlaanderen)

Dit is de bekende woningpremie — maar de regels veranderden op 1 maart 2026 fors.

Ben jij zelf de bewoner van je B&B (hoofdverblijf + logiesgedeelte in één pand): Je bent eigenaar-bewoner en kunt de Mijn VerbouwPremie aanvragen. Wat je krijgt hangt af van je inkomenscategorie:

Installatie Cat. 3 & 4 (laag inkomen) Cat. 1 & 2 (hoog inkomen)
Geothermische warmtepomp max. €4.000 max. €4.000
Lucht-water warmtepomp ongewijzigd max. €1.500 ⬇️
Hybride warmtepomp ongewijzigd max. €800 ⬇️
Warmtepompboiler ongewijzigd max. €450 ⬇️
Dakisolatie, ramen, vloer... ✅ volledig pakket niet meer beschikbaar

→ Categorie 1 & 2: enkel nog warmtepomp/warmtepompboiler, en zelfs die verdwijnt eind 2027.
→ Categorie 3 & 4: niets gewijzigd, volledig pakket nog beschikbaar.

Is je B&B een apart pand dat je niet zelf bewoont: Mijn VerbouwPremie als verhuurder werkt alleen bij langetermijnhuur als hoofdverblijf. Toeristische verhuur valt hier buiten.

Startpunt: premiezoeker.vlaanderen.be — toont gewest + provincie + gemeente gecombineerd.

Stroom 2: Logiessubsidie Toerisme Vlaanderen ← dit kennen veel hosts niet

Specifiek voor erkende toeristische logies (hotel, B&B, vakantiewoning, hostel, camping...) — dus los van de woningpremies.

• Maximale subsidie: tot €100.000 per erkend logies, 40% van de subsidiabele investering
  • Wat valt eronder: investeringen die je logies energiezuiniger en brandveiliger maken (exacte lijst per jaarlijkse oproep)
  • Oproep 2026: nog niet gelanceerd — maar alle erkende logies worden persoonlijk verwittigd. Hou toerismevlaanderen.be/nl/subsidies/logies in de gaten.
  • Eerdere oproepen: in december 2025 ontvingen 219 logies samen €3 miljoen via de oproep 2025.

Aanvragen via: logiessubsidies.toerismevlaanderen.be — met eID, itsme of via je ondernemingsnummer.
Vragen: Kris Neven · logiessubsidie@toerismevlaanderen.be · +32 2 504 03 28

Combineren?

Ja, beide stromen zijn cumuleerbaar — maar check of de Toerisme Vlaanderen-subsidie bij toekenning de Mijn VerbouwPremie uitsluit voor dezelfde werken (niet-cumulatieregels verschillen per oproep). Vraag dit expliciet bij de aanvraag.

Bij twijfel over jouw specifieke situatie: bel de Energielijn op 1700 voor Mijn VerbouwPremie, en Kris Neven voor de logiessubsidie.

Vraag voor jullie

Heb jij al de logiessubsidie van Toerisme Vlaanderen aangevraagd — en wat waren je ervaringen? En combineer jij meerdere subsidiestromen, of is dat te complex gebleken?

Bronnen: Logiessubsidie Toerisme Vlaanderen · Mijn VerbouwPremie 2026 (Solvari) · VEKA energiesparen.be

Citation
Share:

Fairhospitality, gastvrijheid die onze bezoekers, onze plek en onszelf laat bloeien
Résumé de la politique de confidentialité

Ce site utilise des cookies afin que nous puissions vous fournir la meilleure expérience utilisateur possible. Les informations sur les cookies sont stockées dans votre navigateur et remplissent des fonctions telles que vous reconnaître lorsque vous revenez sur notre site Web et aider notre équipe à comprendre les sections du site que vous trouvez les plus intéressantes et utiles.